Schizofrenia – un cosmar din care nu te mai poti trezi

Cineva bolnav de schizofrenie isi descria la un moment dat viata cu aceasta boala ca pe un cosmar din care nu te mai poti trezi. Cred ca asa si este.

Descrierea schizofreniei cuprinde o multitudine de simptome, care suna uneori atat de abstract incat nu au nici un efect asupra empatiei noastre si asupra felului in care privim pe cineva care sufera de schizofrenie.

Putem sa intelegem ce sunt halucinatiile sau gandurile delirante, putem sa observam comportamentul dezorganizat sau aplatizarea afectiva, insa s-ar putea sa nu intelegem niciodata cum ar fi sa auzim o voce care ne spune lucruri ciudate, cum e sa credem ca cineva ne urmareste tot timpul si vrea sa ne faca rau, cum e ca propriul comportament sa ne scape de sub control sau sa nu ne putem bucura la lucrurile care in mod normal ne produc bucurie si sa ne traim tristetea la intamplari care ar trebui sa ne faca sa ne simtim tristi.

Ziua de astazi 10 Octombrie este in fiecare an dedicata Sanatatii Mintale, iar cea de astazi este in mod special dedicata persoanelor cu schizofrenie “Traind cu schizofrenia”

Desi nu pot spune ca stiu cum este sa ai schizofrenie, pot spune cate ceva despre care sunt dificultatile cu care se confrunta persoanele care traiesc  in Romania si sunt diagnosticate cu schizofrenie.

Fara sa mai fac apel la sursele stiintifice pot afirma ca viata unei persoane cu schizofrenie este mult mai grea in Romania decat in multe alte parti ale lumii si asta pentru ca traim intr-o societate mult mai intoleranta decat ne imaginam, pentru ca prejudecatile fata de cei care sunt diferiti de majoritate (persoane cu boala psihica, handicap fizic, alegeri sexual diferite etc) sunt printre cele mai mari probleme ale noastre, pentru ca persoanele cu boala psihica nu sunt incurajate din punct de vedere social si profesional, sunt izolate social de catre prieteni, potentiali angajatori si uneori chiar si de catre familie pe care “o face de ras”.

Ajutorul pe care statul il ofera in cele mai multe cazuri persoanelor cu schizofrenie este minimal, un ajutor de handicap si in anumite cazuri o pensie daca indeplineste anumite conditii. Incerc sa imi imaginez o persoana fara tulburare psihica traind cu ajutorul de handicap – 234 de lei – si mi se pare aproape imposibil, dar sa mai ma gandesc ca cineva care trece prin momente extrem de dificile si care in anumite situatii poate nu este foarte bine ancorat in realitate se poate descurca cu banii astia mi se pare “halucinant”( ca sa folosesc si eu un termen de can-can).

In sistemul medical, cel care ar trebui sa fie primul colac de salvare al persoanei bolnave, lucrurile nu sunt nici ele mai roz. Cineva cu diagnostic de schizofrenie de mai mult de 20 zeci de ani imi spunea la un moment dat ca “daca te simti bine si ceilalti se pot intelege cu tine esti tratat corespunzator, insa daca nu te simti bine, daca delirezi, daca tipi, daca esti incoerent nimeni nu se uita la tine si nimeni nu are grija de tine”. Cunosc cazuri in care persoane bolnave de schizofrenie nu vor sa isi faca tratamentul injectabil prescris de medic deoarece in trecut au fost batute pentru ca refuzau tratamentul injectabil.

Statisticile medicale spun ca viata unei persoane cu schizofrenie este in medie cu 10 ani mai scurta decat cea a persoanelor fara boala psihica, iar unul dintre  motive il reprezinta si faptul ca ingrijirea medicala este de o calitate mai proasta. Imaginati-va urmatoarea situatie: doi pacienti in camera de urgente a unui spital general si amandoi se plang de simptome specifice apendicitei, insa unul are internari la psihiatrie si diagnostic de schizofrenie, iar celalalt este o persoana fara boala psihica. Care credeti ca va fi examinat primul de catre medicul de garda?

Dificultatile prin care trece o persoana cu schizofrenie sunt mult mai numeroase decat mi-am propus eu sa prezint aici si in orice caz sunt mult mai greu de solutionat decat de prezentat. Insa ceea ce poate face fiecare dintre noi, chiar daca nu isi doreste sa ajute si sa se implice in mod direct este ca in primul rand sa nu le mai faca rau.

Cum ii poti face rau cuiva bolnav de schizofrenie:

  • Cand ii adresezi cuvinte jignitoare: spunandu-i nebun, dement, handicapat, schizofrenic
  • Cand te feresti de el: persoanelor cu schizofrenie le este atribuita mult mai multa agresivitate decat comit, ele sunt mai degraba victime ale agresiunii.
  • Cand nu ii iei in considerare parerea pe motiv ca este nebun. Poate avea o boala psihica, insa nu este prost.
  • Glumind pe seama bolii sale, facand misto de el.
  • Cand nu ii dai voie sa iti devina prieten pentru ca este “schizofrenic”

Putem sa ii ajutam daca ne dam voie sa fim un pic mai modesti si cu un grad mai inalt de smerenie (zice directorul Institutului National de Sanatate Mintala din S.U.A).

Unul dintre filmele care arata foarte emotionant cum poti fi alaturi de cineva bolnav de schizofrenie este The soloist si vi-l recomand cu caldura.

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Schizofrenia – un cosmar din care nu te mai poti trezi

  1. Daniel Macovei zice:

    Povesti cu pesti acest articol.

    Da este ideal ca aproapele sa se poarte frumos si cu dragoste cu tine, dar din pacate nu este chiar asa, toti isi pierd rabadarea cu astfel de oameni.

    Doi ani am fost bolnav de schizofrenie. Dar nu m-am lasat. Am facut tratamentul exact cum a spus medicul psihiatru. Mi-am gasit un preot ortodox, care mi-a devenit duhovnic. Apoi m-am pocait ( mi-a parut rau pt. pacatele mele, nu am stat suparat pe mine, am plans) pt. faptele si gandurile mele. M-am SPOVEDIT foarte des, am cerut IERTARE de la toti, de la care am gresit. M-am IMPARTASIT, m-am RUGAT la Maica Domnului, la moastele sfintilor, am citit din Vietile Sfintilor exact cu mi-a zi duhovnicul meu. Nu mi-am lasat deloc activitatea (pt ca asa a spus duhovnicul
    ) desi a fost un IAD. Si rezultatul? M-am vindecat 100%. Duhovnicul a spus Frica este lipsa Dragostei si dr. mi-a spus sa nu mai gandesc la fricile mele. Dar vindecarea a venit din Interiorul meu prin rugaciuni si lacrimi. Si asa incet, incet, prin multa rabdare sa linistit trupul si sufletul meu.
    Rugaciunile au fost facute din dragoste si nu din frica(nu m-am gandit acolo la frica). Pentru ca frica amplifica chiar si atunci cand te rogi. ( II. Hr. apus: „Nu cei ce spun Doamne, Domane vor intra in imparatia cerului”) Deci, ideea era sa ma gandesc doar la Maica Domului cu drag. Imi statea mintea acolo la ce citeam si pt ce ma rugam. Nu reuseam intotdeuna dar ma straduiam. Numai asa m-am vindecat.
    Numai bine tuturor.

Lasă un răspuns

